تکنولوژی 5G و هرچه که لازم است بدانید

5
(3)

نیازهای انسان مدام در حال تغییر و افزایش است و شاید دیتای 4G دیگر نتواند به‌راحتی پاسخ‌گو این نیازها باشد و باید نسخه‌ی جدید G جایگزین آن شود. این فناوری 5G نام دارد و قرار است در این مقاله آن را موردبررسی قرار دهیم. این تکنولوژی طراحی‌شده است تا رشد بزرگی در دنیا دیتا و ارتباطات جدید رقم بزند.

سرفصل‌ها:

🔴 5G چیست؟

🔴 مقایسه 5G با نسل‌های قبلی

🔴 چطور در پیرامون استفاده می‌شود؟

🔴 چرا 5G از 4G قوی‌تر است؟

🔴 مزایا تکنولوژی 5G

🔴 معایب تکنولوژی 5G

🔴 جمع‌بندی

 

5G چیست؟

در قدیم تقریباً کسی انتظار اینترنت قوی و با سرعت زیاد را نداشت و در فکر مردم غیرممکن بوده است اما این انتظار را تا حدودی نسل چهارم G توانسته پیاده‌سازی کند.

نسل پنجم G نسل بعدی ارتباطات بی‌سیم است و برای تغییر کلی در سبک زندگی بشر برنامه‌ریزی‌شده است و مقصود فایو‌جی ارتباطات سریع‌تر و عظیم‌تر از نسل قبل آن فورجی است.

این تکنولوژی فقط برای تلفن‌های همراه و یا سیستم‌های کامپیوتری نیست بلکه قصد کنترل تمام وسایل دنیا را دارد و فایوجی اینترنت نیست بلکه یک تکنولوژی ارتباطی بدون سیم (بی‌سیم) است و برای بهره‌مند شدن از فناوری فایوجی باید از گوشی‌هایی با امکان ارتباطی فایوجی استفاده کنید و فایوجی با تلفن‌های فورجی سازگار نیست.

مقایسه 5G با نسل‌های قبلی

نسل اول 1G این فناوری تماس‌های صوتی موبایلی را معرفی کرد در سال ۱۹۸۰.

نسل دوم 2G این فناوری، تماس‌های صوتی و پیامک صدای دیجیتالی را در سال ۱۹۹۰ به دنیا معرفی کرد.

نسل سوم 3G که دیتای موبایل را در سال ۲۰۰۰ معرفی و ارائه کرد.

نسل چهارم 4G LTE که حماسه‌ای عظیم در استفاده از اینترنت و دیتای موبایل و وای فای همراه و … در سال ۲۰۱۰ به پا کرد.

نسل پنجم 5G که برای تلفن‌های هوشمند در دسترس قرار گرفت تا به دنیا و بشر خدمت کند و دنیا را آسان‌تر و جای بهتری کند.

موج جدیدی از فناوری با این تکنولوژی وارد می‌شود و فایوجی به‌راحتی می‌تواند دنیا را تغییر دهد. سرعت باورنکردنی با تأخیر ناچیز جز ویژگی‌های عالی این فناوری است به‌طور مثال لذت دانلود فیلم باکیفیت HD در عرض چند ثانیه.

چطور در پیرامون استفاده می‌شود؟

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم فایوجی می‌تواند تحولی عجیب در دنیا ایجاد کند که بخشی از این تحولات بر روی صنایع مختلف است به‌طور مثال با این فناوری حمل‌ونقل ایمن‌تری خواهیم داشت، کشاورزی و صنایع مراقبی راحت‌تر خواهند بود و شهرها هوشمند سازی می‌شوند و درنتیجه ارتباطات بهتر و قوی‌تر می‌شوند.

تکنولوژی فایوجی بر صنایع توریسم و گردشگری هوشمند نیز اثر قابل‌توجهی دارد.

چرا 5G از 4G قوی‌تر است؟

در این عنوان به شما ثابت می‌شود که فایوجی چطوری بهتر از فورجی عمل می‌کند با ذکر دلیل.

سرعت بسیار بهتر و سریع‌تر از نسل چهارم دریافت داده تا 20 گیگابیت بر ثانیه در زمان اوج نرخ داده و 100 مگابیت بر ثانیه متوسط نرخ ارسال و دریافت داده و همچنین ظرفیت بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد و تا ۱۰۰ برابر افزایش در ترافیک و بهره‌وری را در شبکه پشتیبانی می‌کند و فایوجی میزان تأخیر کمتری نسبت به فورجی دارد زیرا که میزان تأخیر ۱۰ برابر افت داشته است و همچنین فایوجی قابلیت‌های بیشتری و کاربرد بیشتری در زندگی بشر دارد زیرا که پهنای باند بهتری ارائه می‌کند (از تمامی باندهای پایین و متوسط و بالا پشتیبانی می‌کند) و سرعت بالاتری دارد. با فایوجی می‌توان حدود یک‌میلیون دستگاه در هر کیلومترمربع می‌توانند متصل شوند. با سرعت 4G فقط 2000 دستگاه امکان اتصال داشتند و همچنین با این تکنولوژی عمر باطری‌های موبایل‌ها افزایش خواهد یافت.

مزایا تکنولوژی 5G

مزایا تکنولوژی فایوجی عبارت‌اند از:

✅ سرعت‌بالا

✅ حداقل تأخیر

✅ حداکثر نرخ داده

✅ آنتن دهی بهتر

✅ تراکم اتصالات قوی و بیشتر

✅ بهره‌وری انرژی

✅ ایجاد تجربه‌های فرهنگی

معایب تکنولوژی 5G

❌ امنیت حساس

❌ برای بهره‌مند شدن از این فناوری باید از گوشی هایی که این فناوری را پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید

❌ مشکلات سلامتی

❌ سرعت آپلود

❌ فاصله پخش کوچک

جمع‌بندی

تکنولوژی فایوجی خواهان تغییر دنیا است و مزایا و معایبی نیز به همراه دارد و  پیش‌بینی‌شده است که فناوری 5G تا سال 2035، دوازده تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد کرده و شیوه‌ی کارکردن ما را به‌طور کامل تغییر دهد و بهتراست از این فناوری اطلاعات کاملی داشته باشید.

به نظر شما آیا مزایا فناوری فایوجی از معایب آن بیشتر است؟ و آیا می‌توان در آینده نزدیک در ایران این فناوری را داشته باشیم؟

اگر از این مقاله لذت کافی را بردید خوشحال می‌شوم پایین همین مقاله دیدگاهتان را بنویسید.

حتماً این مقاله رو هم مطالعه کنید:اینترنت اشیاء چیست و چه کاربردهایی دارد؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید

سهیل صالحی
سهیل صالحی

سهیل صالحی هستم. به برنامه نویسی، تولید محتوا و دنیای اینترنت علاقه‌مندم. سهیل تاکس جایی است برای انتقال دانش، افکار و ایده‌هایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *