معرفی سه سیستم‌عامل خوب دنیا ویندوز لینوکس و مکینتاش + مقایسه آن‌ها

5
(2)

امروزه با پیشرفت تکنولوژی سیستم‌عامل‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند و کمپانی‌های بزرگ در تلاش هستند تا محصولی قابل‌قبول ارائه کنند تا جواب خواسته‌های کاربران را بدهند.

در این مقاله قصد بررسی و مقایسه سه سیستم‌عامل برتر دنیا  و نگاهی بر مزایا و معایب آن‌ها راداریم.

سرفصل‌ها

🔴 ویندوز

🔴 لینوکس

🔴 مکینتاش

🔴 مقایسه

🔴 جمع‌بندی

ویندوز 🪟

مایکروسافت ویندوز یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های موجود در دنیا است، که این سیستم‌عامل نسخه‌های زیادی دارد که از سال ۱۹۸۵ به بازار آمدند اما ویندوز0 3٫ سومین نسخه از مایکروسافت ویندوز که در تاریخ ۲۲ مه ۱۹۹۰ منتشر شد، اولین نسخه از ویندوز بود که موفقیت زیادی کسب کرد و ازلحاظ گرافیکی رقیب مکینتاش شد.

مزایا

✅ آسانی استفاده: ویندوز نسبت به دو پلتفرم دیگر رابط کاربری ساده‌تر و کاربرپسند تری دارد و توسط همه نوع کاربر استفاده می‌شود( مبتدی تا حرفه‌ای)

✅ پشتیبانی از برنامه‌های متعدد: تقریباً بیشتر برنامه‌های کاربردی در دسترس هستند و شما می‌توانید از به راحت‌ترین شکل آن‌ها استفاده کنید.

✅ معروفیت بیشتر نسب به رقبا: درست است که لینوکس و مکینتاش نیز سیستم‌عامل‌های قدرتمندی هستند اما ویندوز پر‌مخاطب‌ترین سیستم‌عامل موجود در دنیا است و یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که کاربران زیادی به این سیستم‌عامل دارند این است که به فضا و محیط آن عادت کرده‌اند و از آسانی آن بهره‌مند شده‌اند.

 

✅ پشتیبانی از بازی‌ها: بسیاری از بازی‌های محبوب و معروف جهان نیز برای ویندوز عرضه‌شده‌اند و شما می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را بازی کنیدو لذت ببرید.

✅ آزادی بیشتر در ویندوز:  ویندوز به معنا انتخاب کردن است و کاربر می‌تواند هر تنظیماتی را که می‌خواهد برای خود شخصی‌سازی و متناسب با خود بسازد و دست شما باز است.

✅ ارزان‌تر بودن نسب به دیگر سیستم‌عامل‌ها:

اگر که علاقه‌مند به کامپیوتر و لپ‌تاپ باشید خواهید فهمید که محصولات ویندوز ارزان‌تر هستند مخصوصاً نسبت به سیستم‌عامل مکینتاش.

معایب

❌ امنیت پایین‌تر: ویندوز نسبت به رقبا خود در برابر حملات و ویروس‌های کامپیوتر امنیت کمتری دارد و ممکن است سیستم را دارای مشکلات امنیتی کند.

❌ متن‌باز نبودن: به این معناست که تمام کدهای منبع در اختیار شرکت توسعه‌دهنده (ماکروسافت) است.

❌ هزینه‌های اضافی : برای بهره‌مند شدن از ویندوز تجاری باید هزینه لایسنس آن را پرداخت کنید.

❌ کندی سیستم: ممکن در برخی موارد ویندوز کند و تنبل گونه رفتار کند و این مشکل در سیستم‌های قدیمی‌تر و پردازنده‌های ضعیف‌تری است.

اجرا برنامه‌های مخرب و غیرضروری نیز باعث کندی این سیستم‌عامل می‌شود.

لینوکس 🐧

لینوکس از سیستم‌عامل‌های خوب در جهان است که به زبان C  و اسمبلی نوشته‌شده است که اولین نسخه آن در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۱ انتشار یافت.

لینوکس از سخت‌های افزارهای مختلفی مثل کنسول‌های بازی و رایانه‌ها بزرگ، تلفن‌ها و تبلت‌ها و غیره پشتیبانی کند.

مالک علامت تجاری لینوکس، لینوکس  است که به‌عنوان: نرم‌افزار سیستم‌عامل رایانه برای تسهیل در استفاده و عملیات رایانه به ثبت رسیده است.

مزایا

✅ متن‌باز بودن: به دلیل متن‌باز بودن لینوکس هیچ هزینه‌ای برای استفاده از آن ندارید و کاربران می‌توانند به کدهای سیستم‌عامل اصلی دسترسی داشته باشند.

✅ امنیت بالا: لینوکس به دلیل متن‌باز بودن توسعه دهنگان و کاربران می‌توانند به‌آسانی به کدهای اصلی سیستم‌عامل دسترسی داشته باشند و در بهبود امنیت نقش داشته باشند پس لینوکس امنیت بهتر و بیشتری دارد.

✅ پشتیبانی مناسب: لینوکس دارای مجموعه‌ای از برنامه نویسان قهار و افراد متخصصی است که  در انجمن‌های آنلاین برای حل مشکلات و پشتیبانی برای کاربران در تلاش هستند و شما می‌توانید مشکلات . سؤالات خود را در این انجمن‌ها به اشتراک بگذارید.

✅ پایداری و عملکرد قوی

✅ شخصی‌سازی: کاربر با توجه به خواسته و نیاز خود می‌تواند شخصی‌سازی‌های لازم را اجرا کند.

معایب

❌ پیچیدگی: یادگیری برای افراد مبتدی پیچیده و سخت است، و یادگیری لینوکس برای همه نوع آدم آسان نیست و کمی نیاز به دانش فنی زیادی دارد.

❌ پشتیبانی رسمی: برخلاف ویندوز و مکینتاش، لینوکس فاقد پشتیبانی رسمی است و شما می‌توانید از بغضی از سازمان‌هایی که از لینوکس پشتیبانی می‌کند استفاده کنید که آن‌ها از شما هزینه دریافت می‌کنند و اما شاید بخواهید از انجمن‌های بزرگ کمک بگیرید که آن‌ها هیچ تضمینی برای رفع شدن قطعی مشکل شما ندارد و درنتیجه شما باید خودتان از سیستمتان پشتیبانی کنید.

❌ نداشتن پشتیبانی از تمام برنامه‌ها: لینوکس تنها از برخی برنامه‌ها پشتیانی می‌کند و همچنین از بعضی برنامه‌های ویندوز پشتیانی نمی‌کند و برای لینوکس برنامه‌هایی توسعه داده‌اند.

❌ کمبود درایور : لینوکس در بعضی قطعات سخت‌افزاری ممکن است کمبود درایور داشته باشید به‌طور مثال برای پرینترها و تلفن‌های همراه.

مکینتاش 🍎

پروژه مکینتاش از اوایل سال ۱۹۷۹ به‌وسیله جف راسکین، کارمند اپل آغاز شد.

مکینتاش یا مک یک خانواده از رایانه‌های تولیدشده توسط شرکت اپل است برای اولین بار در تاریخ ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ انتشار یافت و اولین رایانه شخصی دارای رابط کاربر گرافیکی بود و رابط کاربری زیبا و باکیفیت طراحی‌شده بود.

مزایا

✅ طراحی جذاب: مکینتاش با رابط کاربری زیبا و باکیفیت برای کاربرانی مناسب است که به دنبال تجربه عالی هستند.

✅ کارایی بالا: یکی از مزایا خوب مکینتاش کارایی زیاد آن است. سیستم‌عامل مکینتاش باقابلیت‌های خاص و ویژه برای کسانی مناسب است که با برنامه‌های گرافیکی کار  و یا  تولید محتوا انجام می‌دهند.

✅ قدمت بیشتر نسبت به لینوکس و ویندوز.

✅  پشتیبانی از برنامه‌های گرافیکی: مکینتاش از برنامه‌های گرافیکی معروف  مثل Adobe Photoshop، Lightroom و Final Cut Pro پشتیبانی می‌کند.

✅ پشتیبانی از دستگاه‌های اپل: پشتیبانی از دستگاه‌های آیفون، اپل، اپل واچ و غیره و به کاربر این اجازه را می‌دهد تا به‌راحتی تمام اطلاعات خود را در دیگر دستگاه‌ها همگام‌سازی کند.

✅ امنیت خوب

معایب

❌ هزینه بالا: یکی از اصلی‌ترین معایب سیستم‌های مکینتاش قیمت بالا است که در مقایسه با دیگر سیستم‌عامل‌ها هزینه بیشتری باید صرف کرد.

❌ محدودیت در انتخاب سخت‌افزار: شما تنها می‌توانید از قطعاتی که شرکت اپل ارائه می‌کند استفاده کنید و این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

❌ پشتیبانی از برنامه‌های محدود: سیستم‌عامل مکینتاش از برنامه‌های کم  و محدودی پشتیبانی می‌‌کند و کسانی که به‌صورت حرفه‌ای درزمینهٔ بازی و برنامه‌های کسب‌وکار هستند احتمالاً به مشکل خواهند خورد.

❌ مشکلات سازگاری: در برخی موارد، ممکن است نرم‌افزارها و دستگاه‌های سخت‌افزاری با سیستم‌عامل سازگار نباشند. این مشکل می‌تواند مزاحمت‌های زیادی ایجاد کند و به دلیل عدم سازگاری شما باید از نرم‌افزارهای جایگزینی استفاده کنید که امکانات زیادی ندارند.

مقایسه

برای راحتی کار بیشتر و آزاد بودن و پشتیبانی خوب شما می‌توانید از ویندوز استفاده کنید.

اگر قیمت برای شما از اهمیت برخورد دار است از ویندوز و لینوکس استفاده کنید.

اگر به یک سیستم‌عامل قوی نیازمند هستید که امنیت بالایی دارد و رایگان و متن‌باز است و همچنین قابلیت شخصی‌سازی دارد از لینوکس استفاده کنید.

اگر زیبایی و جذابیت و کارایی خوب و پشتیبانی از محصولات همان کمپانی ملاک شما است از مکینتاش استفاده کنید.

اگر که قیمت ملاک شما نیست از مکینتاش استفاده کنید.

برای کارهای گرافیکی از مکینتاش و ویندوز استفاده کنید.

برای بازی از ویندوز استفاده کنید.

در راحتی و شخصی‌سازی بودن ویندوز نفر اول است.

در پشتیبانی ویندوز نفر اول است.

در جذابیت و زیبایی مکینتاش بهترین است.

در بالا بودن امنیت لینوکس نفر اول است.

در ارزان‌تر بودن نسبت به رقبا ویندوز و در گران‌تر بودن مکینتاش حضور دارد .

جمع‌بندی

شما با در نظر گرفتن ملاک‌های خود و بررسی آن‌ها با مزایا و معایب سیستم‌عامل‌ها ، می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید

اگر از این مقاله لذت کافی را بردید خوشحال می‌شوم پایین همین مقاله دیدگاهتان را بنویسید.

توجه: در ای مقاله قصد خوب یا بد جلوه دادن سیستم‌عاملی وجود ندارد و فقط جهت راهنمایی شما نوشته‌شده است.

حتماً این مقاله رو هم مطالعه کنید: تکنولوژی 5G و هرچه که لازم است بدانید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید

سهیل صالحی
سهیل صالحی

سهیل صالحی هستم. به برنامه نویسی، تولید محتوا و دنیای اینترنت علاقه‌مندم. سهیل تاکس جایی است برای انتقال دانش، افکار و ایده‌هایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *