اینترنت اشیاء چیست و چه کاربردهایی دارد؟

5
(3)

تابه‌حال به هوشمند سازی خانه‌ی خود یا چیزهای دیگر فکر کرده‌اید؟

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌شود طوری که در شهر خود سکونت نداشته باشیم گلدان‌ها یا مزرعه خود را آبیاری کنید؟

با این تعاریف و سؤال‌ها باید تا اینجا به مفهوم هوشمند سازی پی برده باشید. در این مقاله قرار است هوشمند سازی وسایل را با اینترنت اشیا توضیح دهیم.

سرفصل:

🔴اینترنت اشیاء چیست؟

🔴تاریخچه

🔴کاربردهای اینترنت اشیا در زندگی ما چیست؟

🔴IOT, IOE را باهم اشتباه نگیرید!

اینترنت اشیاء چیست؟

ساده‌ترین تعریف برای اینترنت اشیا به این شکل می‌باشد: تعامل اشیا با یکدیگر بدون تعامل انسان به‌وسیله اینترنت برای صرفه‌جویی زمان و انرژی و مدیریت و یک سری دیگر از امکانات.

به‌وسیله اشیا (هوشمند سازی اشیا) یا به‌طور دیگر هر شی‌ء فیزیکی که قادر به تبادل اطلاعات بپردازد بدون نیاز به تعامل انسان.

اینترنت اشیا معادل فارسی مفهوم Internet Of Things است که به آن اینترنت چیزها هم می‌گویند آن را با اینترنت همه‌چیز اشتباه نگیرید (Internet Of Everything). جلوتر راجب این دو مفهوم بیشتر توضیح خواهم داد.

اینترنت اشیا جزو مفاهیم مهمی است که در چند سال نه‌چندان دور بسیار حائز اهمیت است و همه‌گیر می‌شود. تصور کنید خانه یا مغازه‌ای که وسایل آن هوشمند شده‌اند و از طریق اینترنت به هم متصل‌اند و برای مثال زمانی که شما مکان را ترک می‌کنید لامپ‌ها خاموش می‌شوند و سیستم گرمایش و سرمایش در حال آماده (standby) می‌روند و یا حتی وقتی به مسافرت می‌رود می‌توانید دمای خانه یا میزان آب‌رسانی به گیاهانتان را به ببینید و کنترل کنید.

اینترنت اشیا یعنی تعامل دستگاه‌ها و حسگرهایی و تبادل اطلاعات بر روی اینترنت که امکان کنترل و مانیتورینگ (پخش در لحظه) و… را برای کاربران فراهم می‌سازد.

اشیا در اینترنت اشیا می‌تواند یک سنسور در گل خانه شما برای تعیین میزان رطوبت و دما باشد و یا یک سنسور در خودرو برای هشدار دادن به راننده برای مشکلات خودرو (به‌طور مثل کم‌باد شدن چرخ‌ها).

مفهوم اینترنت اشیا قدمت چندانی ندارد و در سال ۱۹۹۹ میلادی استفاده و مطرح شد (ایده اضافه کردن حس‌گر به اشیا از موضوعات مهم موردبحث در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود اما به دلیل کم و کاستی تکنولوژی درست و صحیح مورد انجام قرار نگرفت)

کاربردهای اینترنت اشیا در زندگی ما چیست؟

سلامتی

اینترنت اشیا در رابطه سلامتی بسیار کاربردهای زیادی دارد به‌طور مثال می‌توان با سنسوری یا حسگری که در اتاق بیمار یا به بیمار متصل کرد علائم حیاتی آن و نیازها و ساعات تزریقات یا دارو را کنترل و هماهنگ کرد.

صنعت

منظور از صنعت: شرکت‌ها و مغازه‌های کوچک، کارخانه‌ها و غیره هستند.

به‌طور مثال در یک شرکت یا دفتر کار اینترنت اشیا کاربردهای زیادی دارد به‌طور مثال مدیریت و صرفه‌جویی انرژی مانند وسایل برقی یا سرمایش و گرمایش دفتر کار و یا حتی برنامه‌ای برای مدیریت عملکرد و بازدهی برای شرکت یا کارمندان.

و یاتل در کارخانه سنسوری برای دادن اطلاعات صحیح از تولیدات کارخانه یا برای برقراری امنیت قوی برای مکان موردنظر اینترنت اشیا استفاده می‌گردد.

اینترنت اشیا نیز در مزرعه‌ها و یا گلخانه‌ها نیز کاربردهای بسیاری دارد.

شهرها

ایده برای هوشمند سازی شهرهای هوشمند بسیار است مثل آبیاری فضای سبز یا مدیریت و آماردهی ترافیک یا آلودگی هوا و یا مدیریت دوربین‌های شهری و امنیت شهر را می‌توان از اینترنت اشیا استفاده می‌شود.

خانه‌ها

آیا تابه‌حال در فیلم‌ها خانه‌های هوشمند را دیده‌اید؟

کاربرد اینترنت اشیا در خانه‌ها بسیار زیبا و زیاد هستند مثل لامپ هوشمند یا کنترل دما و رطوبت خانه و یا حتی مدیریت لوله‌کشی خانه و یا حتی پکیج خانه را می‌توان مدیریت کرد.

یکی دیگر از کاربردهای اینترنت اشیا نظارت تصویری در لحظه یا همان مانیتورینگ است که قابلیت فوق‌العاده‌ای است.

اینترنت اشیا در وسایل نقلیه هم کاربردهای خاصی دارد.

IOT, IOE را باهم اشتباه نگیرید!

همان‌طور که قبل‌تر هم به معنای آن‌ها اشاره‌ای داشتیم از روی معنا شاید بشود تفاوت را فهمید.

Internet Of Everything= اینترنت همه‌چیز

Internet Of Things = اینترنت اشیا

می‌توان اینترنت همه‌چیز را به چهار دسته کلی تقسیم کرد و IOE همچنین قصد استفاده‌ی ترکیبی از این چهار حوزه دارد:

  • داده‌ها
  • فرآیندها
  • افراد
  • اشیا

پس به‌طور می‌توان اینترنت اشیا را یکی از زیرمجموعه‌های اینترنت همه‌چیز هم به‌حساب آورد.

اینترنت اشیا جزو مفاهیم جذاب برنامه‌نویسی بوده و خواهد بود و در طی چند سال آینده آن را در زندگی روزمره خود بیشتر مشاهده خواهیم کرد.

اگر از این مقاله لذت کافی را بردید خوشحالم می‌شوم زیر همین مقاله دیدگاهتان را برایم بنویسید.

سهیل صالحی موحد.

حتماً این مقاله را هم  مطالعه کنید:چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم؟

 

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید

سهیل صالحی
سهیل صالحی

سهیل صالحی هستم. به برنامه نویسی، تولید محتوا و دنیای اینترنت علاقه‌مندم. سهیل تاکس جایی است برای انتقال دانش، افکار و ایده‌هایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *